Rodzaje turbosprężarek

1.Turbosprężarka jednostopniowa (Single-Turbo)

Najprostszy typ turbosprężarki i najczęściej spotykany stosowana głównie w popularnych silnikach diesla jak i benzynowych.

Zaletą jest niewątpliwie cena i prostota oraz dobra wydajność w średnim zakresie obrotów.

Wadą, znana wielu użytkownikom opóźniona reakcja.

2.Turbosprężarka Twin-Scroll

Wersja Single-Turbo bardziej zaawansowana z podwójną ścieżką spalin.

Do zalet możemy zaliczyć mniejsze opóźnienie, lepsza wydajność w całym zakresie obrotów oraz lepsza efektywność spalania.

Istnieją też wady tej turbosprężarki, cena i wymóg specjalnie zaprojektowanego kolektora wydechowego.

3.Twin-Turbo (Biturbo)

Układ dwóch turbosprężarek pracujących sekwencyjnie lub równolegle.

Zaletami są: lepsza reakcja silnika na niskich oraz wysokich obrotach, a także możliwość uzyskania większej mocy bez opóźnień.

Wadami: budowa należy do bardziej skomplikowanych, idą za tym wyższe koszty serwisu.

4.Turbosprężarka o zmiennej geometrii VGT

Model ten posiada ruchome łopatki, regulujące przepływ spalin.

Zaletami jest brak opóźnień, optymalna wydajność na różnych obrotach, niższa emisja spalin.

Do wad należy wrażliwość na zanieczyszczenia i droższa naprawa.

5.Elektryczna turbosprężarka (E-Turbo)

Rozwiązane nowoczesne polegające na wspomaganiu turbosprężarki silnikiem elektrycznym.

Zaleta - reakcja natychmiastowa, zwiększona efektywność paliwowa.

Wada - bardzo wysoka cena, skomplikowana elektronika.

Podsumowanie

Rodzaje turbosprężarek różnią się budową i zastosowaniem. Turbosprężarka jednostopniowa jest najtańsza i najprostsza, ale ma opóźnienia. Twin-Scroll i VGT minimalizują opóźnienia, a Twin-Turbo i E-Turbo zapewnią najlepsze osiągi. Do sportowych samochodów polecane będą Twin-Turbo, a przyszłość wskazuje na elektryczne turbosprężarki (E-Turbo).

Chcesz się dowiedzieć więcej? Śledź Kącik Wiedzy i bądź na bieżąco!