Rodzaje turbosprężarek
1.Turbosprężarka jednostopniowa (Single-Turbo)
Najprostszy typ turbosprężarki i najczęściej spotykany stosowana głównie w popularnych silnikach diesla jak i benzynowych.
Zaletą jest niewątpliwie cena i prostota oraz dobra wydajność w średnim zakresie obrotów.
Wadą, znana wielu użytkownikom opóźniona reakcja.
2.Turbosprężarka Twin-Scroll
Wersja Single-Turbo bardziej zaawansowana z podwójną ścieżką spalin.
Do zalet możemy zaliczyć mniejsze opóźnienie, lepsza wydajność w całym zakresie obrotów oraz lepsza efektywność spalania.
Istnieją też wady tej turbosprężarki, cena i wymóg specjalnie zaprojektowanego kolektora wydechowego.
3.Twin-Turbo (Biturbo)
Układ dwóch turbosprężarek pracujących sekwencyjnie lub równolegle.
Zaletami są: lepsza reakcja silnika na niskich oraz wysokich obrotach, a także możliwość uzyskania większej mocy bez opóźnień.
Wadami: budowa należy do bardziej skomplikowanych, idą za tym wyższe koszty serwisu.
4.Turbosprężarka o zmiennej geometrii VGT
Model ten posiada ruchome łopatki, regulujące przepływ spalin.
Zaletami jest brak opóźnień, optymalna wydajność na różnych obrotach, niższa emisja spalin.
Do wad należy wrażliwość na zanieczyszczenia i droższa naprawa.
5.Elektryczna turbosprężarka (E-Turbo)
Rozwiązane nowoczesne polegające na wspomaganiu turbosprężarki silnikiem elektrycznym.
Zaleta - reakcja natychmiastowa, zwiększona efektywność paliwowa.
Wada - bardzo wysoka cena, skomplikowana elektronika.
Podsumowanie
Rodzaje turbosprężarek różnią się budową i zastosowaniem. Turbosprężarka jednostopniowa jest najtańsza i najprostsza, ale ma opóźnienia. Twin-Scroll i VGT minimalizują opóźnienia, a Twin-Turbo i E-Turbo zapewnią najlepsze osiągi. Do sportowych samochodów polecane będą Twin-Turbo, a przyszłość wskazuje na elektryczne turbosprężarki (E-Turbo).