Jak wybrać idealny samochód dla siebie w 2025r?

Jak wybrać idealny samochód w obecnych czasach? W tym przewodniku przeprowadzę Cię przez etapy wyboru.
Rozsiądź się wygodnie i przeczytaj do końca.

Wybór samochodu jest bardzo ważną inwestycją tym bardziej jeśli poszukujesz czegoś na dłużej. Niezależnie czy to będzie Twój pierwszy zakup czy kolejny, poszukujesz czegoś co będzie Ci służyć wiernie. Ten artykuł stworzyłem z myślą o Tobie, by Ci pomóc w wyborze. Opisuję to po własnych doświadczeniach z motoryzacją.

Pierwszym podstawowym krokiem w drodze do zakupu idealnego samochodu, jest określenie Twojego budżetu, który chcesz przeznaczyć na pojazd.
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że kwota zakupu pojazdu to nie wszystko. Do tego dochodzą koszty:

  • Polisa OC auta

  • Przegląd techniczny pojazdu

  • Serwis "zerowy"

  • Naprawa ewentualna

  • Paliwo

  • Podatki


Często zdarza się tak, że tańszy pojazd generuje większe kwoty niż droższe.

Co wybrać? Nowe czy używane?

Nowy samochód oferuje Nam szereg unowocześnień. Nowa technologia wpływa na komfort i bezpieczeństwo. Wraz z nowym nabytkiem otrzymujemy gwarancję i brak ukrytych usterek. Minusem takiego rozwiązania są ceny, które producenci ustalają coraz wyższe. Musimy tez wiedzieć, że wartość pojazdu tuż po wyjeździe z salonu samochodowego drastycznie spada.

Używany samochód to jeżdżąca zagadka. Możemy trafić na świetny egzemplarz, który był szanowany i oferuje wiele ciekawych udogodnień, choć czasem wiek może mówić sam za siebie. Minusem będzie, gdy trafimy na kogoś kto wcale o pojazd nie dbał. Będziemy "skazani" na jeżdżącą studnię bez dna. Co wtedy robić? O tym w dalszej części artykułu.

Jaki typ nadwozia będzie najlepszy?

Suv, kombi, sedan, hatchback czy może kabriolet? Każdy z tych typów nadwozia ma wady jak i zalety.

Sedan oferuje zazwyczaj piękną linię nadwozia. Bagażnik mamy uniwersalny na pewno na zakupy się sprawdzi .

Hatchback jest wygodniejszy pod kątem posiadania tylnej wycieraczki, większego załadunku "aż po sufit" ale nie ma takiej długości jak sedan który może przewieźć dłuższe płaskie elementy o ile jest składany tylny rząd siedzeń.

Kombi ma pełne zastosowanie, ładujemy po sufit bagaże czy zakupy nie martwiąc się, że z czegoś musimy zrezygnować ale codziennie użytkując taki pojazd jeżdżąc sami - jeździmy z "powietrzem" a nawet możemy mieć problemy z parkowaniem. Kombi zwykle jest najdłuższym nadwoziem.

Suv oferuje przede wszystkim wysoką pozycję za kierownicą, wygodę i większe spalanie.
Całą swoją masę musi pchać do przodu, a to przecież kawał blachy. Za to oferuje coś czego nie zaoferuje żaden inny - wysokość podróżowania. Suvy zazwyczaj są jednymi z najdroższych pojazdów dzięki przeważającej wygodzie w wysokości, załadunku, przestrzeni dla kierowcy i pasażerów.

Kabriolet będzie ciekawym rozwiązaniem ale głównie w sezonie cieplejszym. Jeśli chcesz poczuć wiatr we włosach i zgubić bilety parkingowe to tak, ten typ będzie dla Ciebie.

Elektryk, diesel, benzyna czy LPG?

Elektryk staje się coraz bardziej popularniejszym wyborem. Niskie koszty eksploatacji początkowo, ograniczony zasięg podróżowania i długi czas "tankowania" będzie miał zwolenników i przeciwników.

Diesel zaoferuje daleki zasięg na jednym tankowaniu, w wersji z turbodoładowaniem niezłe przyspieszenie i wysokie koszty napraw w przypadku wyeksploatowanych modeli.

Benzyna będzie rozsądnym wyborem, która również umożliwi pokonanie dalekich tras, choć zwykle krótsze od pojazdów wysokoprężnych. Sytuację może uratować dodatkowy zbiornik LPG. Takie zestawienie PB + LPG będzie możliwością pokonania dalekich tras na jednym tankowaniu. Korzystając z samego LPG spalanie jest wyższe, lecz w przypadku ceny zakupu gazu będzie to wychodzić nieco taniej dla kierującego pojazdem wyposażonego w gaz.

Hybryda choć istniejąca łączy w sobie akumulatory z silnikiem benzynowym, jest to alternatywa dla powyższych wyborów.

Pojemność silnika i moc.

Mądrym podejściem będzie pytanie jakiej mocy potrzebujemy. Jeśli jeździmy tylko po mieście musimy szukać czegoś z mniejszą pojemnością i oszczędnego. Wybierając dalekie podróże, komfort podróżowania sięgniemy po większą pojemność i moc silnika. Dla fanów dynamicznej jazdy również moc i pojemność silnika będzie tutaj miała kluczowe znaczenie.

Historia pojazdu i przebieg pojazdu używanego.

Początkowo wypadałoby sprawdzić historię pojazdu odnosząc się do numeru VIN. Jest to numer identyfikacyjny nadwozia nadany przy produkcji dla każdego z pojazdów. Numer jest unikalny i nie może wystąpić powtórnie. Odczytując numer możemy sprawdzić w różnych serwisach jego historię.
Ważne byśmy wiedzieli ile kilometrów pojazd pokonał w trakcie roku, czy był użytkowany w celach służbowych, czy miał kolizje lub poważniejsze wypadki dyskwalifikujące jego udział na drodze publicznej przez dłuższy czas.

Używane auto może być ryzykowne lub szczęściem jak wygrana na loterii.
Jeśli chodzi o pechową sytuację, to przykładowo kupując 15-20 letnie auto musimy liczyć się z tym, że pojazd nie jest pierwszej młodości. Obtarcia lakieru lub powtórne malowanie elementu ma już za sobą. Jeśli jednak kwota jest dość wysoka, a sprzedający twierdzi i zapewnia, że lakier jest oryginalny - wtedy możemy skorzystać z miernika lakieru, który pomoże Nam sprawdzić czy pojazd był powtórnie lakierowany. Każdy samochód w takim wieku może mieć usterki elektryczne, i mechaniczne.
W takich pojazdach większa ilość elektroniki, a co za tym idzie "dobrodziejstwa" jest narażona na efekt czasu. Utlenienia czy zesztywnienia kabelków doprowadzają do usterek pakietu komfortowego w tym elektryczne fotele, szyby, klimatyzacja, szyberdach i wiele innych niewymienionych.
Problematyczne silniki mogą otwierać portfel i wyciągać większe kwoty za naprawy. Począwszy od silników z turbodoładowaniem, czyli turbiny i ich luzy wzdłużne bądź osiowe, po zapychające się DPFy i EGR, sprzęgło, łożyska kół, hamulce, tarcze, klocki, popychacze hydrauliczne, panewki, pierścienie, wałki rozrządu, rozrządy i żarówki. Z tym ostatnim, to będzie raczej najmniejszy problem finansowy.

Co mogę doradzić? Podsumowanie.

Kupując nowy pojazd praktycznie mamy z głowy usterki i problemy. Jedyne co, to będzie wysoki koszt zakupu pojazdu i przymusowe odwiedziny serwisu.

Dokonując zakupu samochodu używanego. Przede wszystkim musimy zwrócić najpierw uwagę na aukcji czy posiada wpisany numer VIN w rubryce - jeśli portal udostępnia taką możliwość. Zweryfikować, czy ten numer jest prawidłowy (wiele osób wpisuje nieprawdziwe numery robiąc celowo inne znaki). Czasem sprzedający nie podaje, bo chce oferować taki numer tylko naprawdę zainteresowanemu klientowi.
Następnym krokiem po zapoznaniu się z historią pojazdu i świadomości jaka kwota prezentuje się przy pojeździe musimy wiedzieć, że:

  • Przegląd zerowy (olej, paski, rozrząd, płyny, filtry) to najczęściej będzie rozsądne aby uwzględnić do ceny zakupu. Sprzedający może zapewniać, że wszystko jest ok ale lawina problemów może dopiero nadejść.

  • Jeśli ktoś wystawia pojazd za kwotę 3500 niżej lub niewiele droższą a w roku 2025 pojazd 15-20 letni lub starszy ma swoje "za uszami" to nie jedźmy z miernikiem lakieru. To jest i tak kwota jak za nowego laptopa, rower i to wersje standardowe. Jest to czystą kpiną i brakiem szacunku do sprzedającego. Jeśli chcemy bezpieczne auto to oczywiście możemy sprawdzać ale takie sumy są jednak na tyle niskie, że możliwe są usterki.

  • W starszych pojazdach, jeśli poszukujemy i wymagamy od niego, by tylko jeździło bezawaryjnie z punktu A do punktu B - wybierajmy jak najmniej elektroniki. Najlepiej, by wyposażenie obejmowało jedynie wspomaganie kierownicy z ewentualnym centralnym zamkiem. To będzie gwarancja sukcesu i pozbywanie się problemu z (nieszczelnością klimatyzacji, modułami elektrycznych szyb lub linkami, elektrycznymi i podgrzewanymi fotelami, tempomatem itd.)

  • Skórzana tapicerka w takim wieku zwykle jest potargana, przetarta lub spękana. Lepiej wybierać fotele welurowe, które lepiej znoszą efekt czasu.

Najlepiej zabierać ze sobą mechanika lub odwiedzić stację diagnostyczną przed dokonaniem zakupu, by dowiedzieć się więcej o możliwych aktualnych usterkach w pojeździe.
Po dokonaniu zakupu musimy udać się i w zależności czy to był komis gwarantujący zwolnienie z podatku 2% czy osoba prywatna, która już tego nie gwarantuje i będziemy musieli udać się uiścić opłatę (2% od ceny zakupu). Następnym krokiem będzie już wydział komunikacji, polisa i pełnia szczęścia jeśli uda się uzyskać taki pojazd jaki sobie wymarzymy.

Dla wszystkich poszukujących odpowiedniego pojazdu - życzę Wam powodzenia w zakupie i dbajcie o te 4 kółka. Dbając zapewniacie sobie bezpieczeństwo, informujcie też sprzedając pojazd kolejnemu kupującemu o usterkach - to jest łatwe do zweryfikowania, sumienie czyste, problemów brak i świadomość, że byliście fair.

Dziękuję za przeczytanie tego artykułu.
Mam wielką nadzieję, że okazał się pomocny!